پاورپوینت اساس کروموزومی وراثت،ساختمان DNA و كروموزوم در انسان

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری

دانلود پاورپوینت با موضوع اساس کروموزومی وراثت،ساختمان DNA و كروموزوم در انسان دارای 53 اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد اسلاید : 53 اسلاید
فرمت فایل: پاورپوینت .ppt و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:




مقدمه:

1- ژنوم انسان که از مقادیر زیادی DNA تشکیل شده مشتمل بر حدود 30 هزار ژن است که در اندامکهایی بنام کروموزوم سازماندهی شده و حاوی اطلاعات ژنتیکی هستند. کروموزومها تنها در سلولهای در حال تقسیم قابل مشاهده اند.

2- نقشه ژنی یا موقعیت ژنها بر روی کروموزومها در تمام افراد یک گونه یکسان است.

3- هر گونه ای از موجودات تشکیلات کروموزومی (کاریوتایپ) مشخصی از لحاظ تعداد و شکل کروموزومها داراست. در حال حاضر آنالیز کروموزومی یک روش تشخیصی مهم در پزشکی بالینی است. مثلاً در سندرم داون، سرطانها و تشخیصهای پیش از تولد.

4- مطالعه کروموزومها، ساختمان و وراثت آنها سیتوژنتیک نامیده میشود.
کروموزومهای انسانی:

1- بجز سلولهای زاینده تمام سلولهای بدن انسان سلولهای سوماتیک نامیده میشوند.

2- هسته تمام سلولهای سوماتیک انسان دارای 23 جفت کروموزوم میباشند. 22 جفت اتوزوم (شماره گذاری از بزرگ به کوچک بجز 21 و 22) و 1 جفت جنسی (X وY).

3- اکثر کروموزومها را میتوان بر اساس طول آنها و نیز موقعیت سانترومر از هم متمایز نمود. سانترومر کروموزوم را به دو بازوی کوتاه (p) و بلند (q) تقسیم میکند.

4- اعضاء هر یک از جفت کروموزومها که همتا (هومولوگ) نامیده میشوند حامل اطلاعات جور ژنتیکی هستند که هر یک، از یکی از والدین به ارث رسیده اند.
چرخه حیات یک سلول سوماتیک:

1- گونه انسان زندگی خود را از یک اووم (ovum) لقاح یافته که دیپلوئید بوده و سلول تخم نامیده میشود آغاز میکند و تمام سلولهای بدن (حدود 100 تریلیون) با صدها تقسیم میتوزی از آن بوجود میاید.

2- دو نوع تقسیم سلولی وجود دارد:
الف- میتوز (mitosis) ب- میوز (meiosis)
میتوز تقسیم عادی سلول است که با آن بدن رشد میکند و سلولهای مرده و آسیب دیده جایگزین میگردند و نتیجه اش دو سلول دختر است که از نظر کروموزومی مشابه سلول اجدادی است. در مقابل نتیجه تقسیم میوز تولید گامتهاست که دارای 23 کروموزوم میباشند. لذا در حالیکه سلولهای سوماتیک diploid بوده و دارای 2n کروموزوم هستند گامتها haploid بوده و دارای n کروموزوم هستند.

3- چرخه حیات در یک سلول سوماتیک 4 مرحله دارد
الف- مرحله M (تقسیم میتوز) ب- مرحله G1 (gap1)
ج- مرحله S (سنتز DNA) د- مرحله G2 (gap2)
مراحل چرخه حیات در سلول سوماتیک
1- مرحله M کوتاهترین مرحله بوده و یک تا دو ساعت بطول میانجامد.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 3129 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .ppt

تعداد صفحات: 53

حجم فایل:6,802 کیلوبایت

 قیمت: 27,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود پاورپوینت با موضوع اساس کروموزومی وراثت،ساختمان DNA و كروموزوم در انسان دارای 53 اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.