بررسی اهمیت بهداشت فردی در کودکان و مدارس

دسته بندي : مباحث رشته ها » علوم تربیتی
دانلود بررسی  اهمیت بهداشت فردی در کودکان و مدارس
در قالب
word و متشکل از 42 صفحه قابل ویرایش

فهرست

مقدمه. 4
تاریخچه بهداشت در ایران.. 4
بهداشت استراحت و خواب و فعاليت... 13
بهداشت دستگاه گوارش.... 14
بهداشت دست و پا 15
استحمام و پوشاک... 16
اختلالات وضعيتى در اندام‌ها 16
بهداشت پوست و مو. 17
بهداشت دستگاه گردش‌خون و تنفس.... 18
بهداشت دهان و دندان.. 20
پوسيدگى دندان.. 20
بيمارى انساج دور دندانى.. 20
اهمیت بهداشت در مدرسه و اصول بهداشتی.. 26
مولفه هایی که بر بهداشت در مدرسه تاثیر دارند عبارتند از:. 27
عملکرد بهداشتی مسولین مدارس:. 27
رعایت بهداشت توسط دانش آموزان:. 27
بهداشت محیط مدرسه: 27
افزایش اطلاعات دانش آموزان:. 27
انتشار برنامه آموزش بهداشت:. 27
داشتن محیط سالم و بهداشتی:. 27
وسایل کمک های اولیه:. 28
مربی بهداشت:. 28
مدیریت مدرسه: 28
بوفه ها و محل های توزیع مواد غذایی مدارس:. 28
بهداشت فردی درسیره ی نبوی.. 33
اهمیت بهداشت در اسلام. 33
بهداشت در قرآن: 34
بهداشت ظاهر و لباس.... 35
1- توجه به بهداشت در تغذیه: 36
3- سیره وروش حضرت در بهداشت فردی.. 41
نتیجه : 42
مراجع..
43
بخشی از محتوای فایل :
مقدمه
سلامتی یک مسئله چند بعدی است حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی جنبه معنوی را هم در نظر می گیرند. و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند. انسان اغلب تا هنگامی كه از سلامت كامل برخوردار است معمولاً كمتر به موضوع سلامتی توجه داشته و نسبت به اهمیت آن بی تفاوت می باشد تنها زمانی به ارزش واقعی آن پی می برد كه در چنگال بیماری اسیر گردد.

تاریخچه بهداشت در ایران
تاریخچه بهداشت عمومی نوین در ایران با افتتاح دارالفنون در دوره قاجاریه توسط میرزاتقی خان امیرکبیر آغاز شد. و پس از آن سازمانی به نام مجلس حفظ الصحه توسط دکتر تولوزان فرانسوی که طبیب ناصرالدین شاه و استاد دارالفنون بود، تاسیس شد که در حقیقت اوّلین سازمان کشوری در زمینه بهداشت عمومی بود. رياست عاليه اين سازمان با وزير فوائد عامه و رياست اجرايي آن با دكتر تولوزان بود. او نه تنها مجلس حفظ‌الصحه را بنيان گذاشت بلكه سازمان قرنطينه را نیز تاسيس كرد و واكسيناسيون ضد آبله را كه احيا كرد.
یکی از ضروری ترین نیازهای هر انسانی داشتن جسمی سالم و مهم تر از آن داشتن روح و روانی سالم می باشد. سلامتی نعمت بزرگی است که خداوند به بندگان خود اعطا نموده است که در صورت وجود ناخوشی در خود به وجود این نعمت بزرگ پی می بریم. داشتن روح و جسمی سالم نیازمند آن است که هر فردی به بهداشت خود و محیط پیرامون خود اهمیت دهد، چرا که بسیاری از بیماری ها و امراض در صورت کمبود بهداشت فردی و اجتماعی در افراد بروز می کند و اسباب ناراحتی آنان را ایجاد می کند.

تعریف سلامتی
شايد جامعترين تعريفي كه تاكنون از سلامتي شده است متعلق به سازمان بهداشت جهاني باشد . بر اساس اين تعريف "سلامتي عبارت است از رفاه کامل جسمي ، روانی و اجتماعي و فقط به معناي عدم وجود بيماري و ناتواني نيست". در سالهاي اخير توانايي ايجاد يك زندگي پويا از نظر اجتماعي و اقتصادي نيز به اين تعريف اضافه شده است.

ابعاد سلامتی
با توجه به تعریف سلامتی متوجه می شویم که سلامتی یک مسئله چند بعدی است حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی جنبه معنوی را هم در نظر می گیرند. و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند. چنانچه مشکلات جسمی بر روان فرد مشکلات روانی بر جسم او و نیز هر دوی آنها بر جامعه و اختلالات موجود در جامعه بر هر دو بعد دیگر سلامتی اثر می گذارند لذا اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامتی باید به تمام جوانب سلامتی فردی (جسمی و روانی و معنوی) و سلامت کلی جامعه توجه داشته باشد.

بعد جسمی
معمول ترین بعد سلامتی سلامت جسمی است که نسبت به ابعاد دیگر سلامتی ساده تر می توان آنرا ارزیابی کرد سلامت جسمی در حقیقت ناشی از عملکرد درست اعضاء بدن است. از نظر بیولوژیکی عمل مناسب سلولها و اعضاء بدن و هماهنگی آنها با هم نشانه سلامت جسمی است.
دسته بندی: مباحث رشته ها » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 13050 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:235 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود بررسی اهمیت بهداشت فردی در کودکان و مدارس
    در قالب word و متشکل از 42 صفحه قابل ویرایش