نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی

دسته بندي : مباحث رشته ها » تاریخ
فایل نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی این فایل که به بررسی نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 64 صفحه می باشد.
قسمتی از متن ::
 از اردشیر اول سکه هایی در اوزان های مختلف شامل درهم، چهار درهم، نیم درهم و کوچکتر از آن بدست آمده است سکه های اردشیر اول غالبا از جنس نقره بوده و طلا، مس یا برنز نیز سکه ضرب می شده است. چهار درهم هایی از جنس پتن ( آلیاژسرب و برنز) از اردشیر اول به جا مانده که به نظر می رسد این سکه ها بر روی سکه های چهار درهمی های اواخر اشکانیان دوباره ضرب شده است. بنابراین برخی نمادها برروی سکه های ساسانی از زمان اردشیر اول آغاز شده و در دوره های بعدی نیز نمادهایی برآن افزوده گردید. مهمترین این نشانه ها شامل نماد * ایزدی یا نشانه شاهی نماد وجود جسمانی یا نشانه جانشین شاهی نماد هلال ماه و ستاره * همان نشانه ویژه فرمانروایی پارس» نماد سه نقطه که یادآور سه گوهز برهما * در آئین هندوان بوده است. * بر سکه های اردشیر اول نمادهای گوناگون دیگری چون حلقه روباندار ماه ستاره یا خورشید نقش گردونه سه پره یا نشانه گردباد نمادی بر کلاه شاهان * ( نشانه فتح * ) نقش شاهین یا عقاب « نشانه فتح انطاکیه » نقش کنگره دار (نماد اهورامزدا و... به چشم می خورد. سکه های اردشیر اول به 6 نوع اصلی تقسیم شده که برخی از آنها دارای تقسیم بندی های فرعی دیگری هستند.
1- سکه اردشیر و بابک پدر اردشیر (I)
2- سکه اردشیر با تاج پارتی و تاج مهرداد دوم اشکانی (I I)
3- سکه اردشیر با تاج تلفیقی پارتی و تاج کنکره دار(III )
4- سکه اردشیر با تاج کنکره دار(IV )
5- سکه اردشیر با تاج کره نوین و کلاه چسبیده به سر(IIV )
6- سکه اردشیر با سربند و موهای دسته شده بالای همانند نقش برجسته اردشیر درتنگ آب فیروزآباد سکه با نقش نیم رخ اردشیر (VII ) ...
دسته بندی: مباحث رشته ها » تاریخ

تعداد مشاهده: 9086 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 64

حجم فایل:240 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی این فایل که به بررسی نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 64 صفحه می باشد.